Objektif
Meningkatkan kualiti perkhidmatan dalam organisasi serta membantu Pengarah Hospital dalam melaksanakan mekanisma survelan dalam pemantauan penilaian pencapaian perkhidmatan klinikal dan perkhidmatan yang berkaitan di Hospital Tumpat.
Meningkatkan nilai input bagi justifikasi penambahbaikan perkhidmatan klinikal dan bukan klinikal yang berkaitan kepada pakar klinikal dan pihak yang tertentu melalui parameter yang dipantau , selaras dengan dasar-dasar KKM.
Misi dan Visi
Memastikan pesakit mendapat rawatan dengan lebih berkualiti, efisien dan selamat melalui semakan pencapaian perkhidmatan secara berkala seterusnya terlibat secara langsung sebagai salah satu pusat kecemerlangan aktiviti kualiti hospital Kementerian Kesihatan Malaysia di Negeri Kelantan.
Membantu memperkukuhkan jaringan survelan pencapaian perkhidmatan klinikal diantara Hospital dengan Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan serta pihak ibu pejabat kementerian Kesihatan Malaysia
Mengenalpasti faktor-faktor kecemerlangan dan kekurangan di Hospital Tumpat bagi membantu Pengarah Hospital mewujudkan strategi pengurangan risiko dan Shorfall in Quality (SIQ) untuk semua unit di Hospital Tumpat.
Memberi tahap perkhidmatan yang terbaik menerusi pasukan yang berdedikasi dengan bantuan teknologi yang terkini.
POLISI OPERASI UNIT
Waktu bekerja adalah seperti termaktub dalam perintah-perintah Am bab G ,waktu kerja pejabat klausa 2.1-2.5
Ahad – Rabu : Jam 8.00 pagi – 1.00 petang / 2.00 petang – 5.00 petang
Khamis : jam 8.00 pagi – 1.00 petang / 2.00 petang – 3.30 petang
Jumaat dan Sabtu : Hari Rehat
SKOP KERJA UNIT KUALITI
1.KPI/HPIA HOSPITAL
Menguruskan laporan dan data-data Hospital Performance Indicator for Accountability (HPIA) & Key Performance Indicator (KPI)
Menyelaras HPIA/KPI dan menguruskan mesyuarat kualiti di peringkat Hospital Tumpat
Mengumpul data-data HPIA/KPI dari semua Jabatan/Unit , memantau pelaporan pencapaian data KPI/HPIA , aktiviti Performance Audit serta pelaporan data indikator lain yang berkaitan kualiti
Membuat pengesahan matrik data KPI/HPIA yang dilaporkan
Menyelaras Audit Dalaman dan Audit Luaran KPI/HPIA Hospital Tumpat serta menyediakan tarikh, mengatur jadual pengauditan dan analisa pencapaian audit.
Menyemak dan menganalisa laporan tahunan SIQ dan RCA untuk JKN kelantan
Mengemukakan laporan analisa kepada pihak Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan.
2.Akreditasi
Bekerjasama dengan Penyelaras Akreditasi memantau pelaksanaan dan pencapaian indikator-indikator akreditasi selaras dengan kehendak MSQH(Malaysian Society for Quality in Health).
Urusetia mesyuarat Akreditasi peringkat Hospital Tumpat adalah di lampiran.
3.Malaysian Patient Safety Goal 2.0
Mengumpul dan menganalisa data-data Matriks Patients safety Goal 2.0 dari unit-unit yang terlibat.
Membuat pelaporan online E-goal setiap bulan pertama pada tahun berikut ke JKNK dan KKM
Incident Reporting 2.0
Berkerjasama dengan penyelaras Incident Reporting berkaitan dengan pelaporan ‘Incident Reporting’ dan E-IR Online setiap tahun ke JKNK dan KKM.
Mengumpul data-data ‘Incident Reporting’ dari semua Unit-kes actual dan near miss.
Menganalisa masalah dan bagi penyediaan ahli jawatankuasa siasatan dalaman untuk Root cause Analysis Hospital Tumpat
4.Credentialing & Privileging
Menyelaraskan program ‘Credentialing & Privileging’ KKM bagi Pegawai Perubatan, Penolong Pegawai Perubatan dan Kumpulan sokongan klinikal
5.Hospital Bebas Kesakitan (Pain free)
Berkerjasama dengan penyelaras dan ahli jawatankuasa Pain Free Hospital serta memantau perlaksanaan program pain free Hospital Tumpat.
6.Hospital Mesra Ibadah
Berkerjasama dengan penyelaras dan ahli jawatankuasa Hospital Mesra Ibadah serta memantau perlaksanaan program di Hospital Tumpat.
7.Hospital Rakan Bayi
Berkerjasama dengan penyelaras dan ahli jawatankuasa Hospital Rakan Bayi serta memantau perlaksanaan aktiviti penyusuan di Hospital Tumpat.
8.Quality Assurance Project (QA)
Menyelaras dan berkerjasama dengan penyelaras program inovasi dan research peringkat Hospital Tumpat ( KIK , QAP , Lean Health Care , Healthy Setting dan klinikal research)
9.Klinikal Audit
Berkerjasama dengan penyelaras audit klinikal untuk POMR , Mortality Dan Morbiditi
Review,Maternal, Perinatal Review dan Surgical safety review
10.CME&CNE
Menyediakan Takwim dan tempat CME untuk Hospital Tumpat.
SEKRETARIAT UNIT KUALITI HOSPITAL TUMPAT
Aktiviti Kualiti Penjagaan Perubatan | PENYELARAS | NAMA |
SURVELAN KLINIKAL | 1. AKREDITASI & PIAWAIAN | PN NOR ASHIKIN BT ZAMALUDIN |
STANDARD 1 – PN WAN AZIZAH BINTI WAN MAMAT | ||
STANDARD 2 – EN ROSDI BIN MD FAUZI | ||
STANDARD 3 – MOHD RAHMATUL FITRI BIN SULAIMAN | ||
STANDARD 4 – KPJH NURHAYATI HUSIN | ||
STANDARD 5 – KJ NOOR ASHIKIN BINTI MOHD DIN | ||
STANDARD 6 – DR ROSHAINI BINTI MAT DAN @ MUDA | ||
STANDARD 7 – PN NORAZLI BINTI MOHAMMAD | ||
STANDARD 8 – DR SUKMA HAIDAR BT MOHD NASIR | ||
STANDARD 9C / 13A – KJ MUHAZASUARITI BT MUHAMAD | ||
STANDARD 13C – EN KAMAL BARSHAH BIN AHMAD | ||
STANDARD 14 – NORHUSMAZUKI BINBIN MOHAMED NOR | ||
STANDARD 15 &16 – EN ENGKU SYUBLI IBRAHIM BIN ENGKU SAFRUDIN | ||
STANDARD 17A- PN NURUL AFZAN BT MUHAMMAD SYUKRI | ||
STANDARD 17B – PN NURSHIELA BT HAZIZAN | ||
STANDARD 18 – SITI AISAH MUHAMMA DUNNI | ||
STANDARD 19 – KJ NIK KHAIRUL ANIZA BT NIK ABDULLAH | ||
STANDARD 22 – RATNA IZZA BT MOHAMED | ||
STANDARD 23A – SAA’ARI BIN JUSOH | ||
2. QUALITY ASSURANCE / INOVASI / KIK | DR ROSHAINI BT MATDAN & MUDA | |
JT SITI HAMIDAH BT HUSSIN | ||
3. CASEMIX | DR ROSHAINI BT MATDAN & MUDA | |
PN NORAZLI BINTI MOHAMMAD | ||
4. KEPUASAN PELANGGAN | PN MAIZATUL AKMAL BT MOHD NOR | |
5. NILAI & ETIKA PERUBATAN | DR ROSHAINI BT MATDAN & MUDA | |
PN WAN AZIZAH BT WAN MAMAT | ||
6. PPTPA / KPI / HPIA / CME / CNE / CPG | JT SITI HAMIDAH BT HUSSIN | |
7. HOSPITAL BEBAS KESAKITAN (PAIN FREE) | DR SARAH SURAYA BT ZAMAN | |
8. HOSPITAL MESRA IBADAH | DR MUHAMMAD EIDI IDHAM BIN KASSIM | |
9. HOSPITAL RAKAN BAYI | PJ MUHAZALINA BT MUHAMAD | |
10. CREDENTIALING & PRIVILEGING | MO-DR ROSHAINI BT MATDAN & MUDA | |
KEJURURAWATAN-PJ MUHAZALINA BT MUHAMMAD | ||
PPP- EN ROSDI B MD FAUZI | ||
11. KURSUS & LATIHAN | PN HASMAWATI BT ISMAIL | |
PENGURUSAN RISIKO | 1. MALAYSIAN PATIENT SAFETY GOAL 2.0 | GOAL 1 – KJ NOOR ASHIKIN BINTI MOHD DIN |
GOAL 2 – KJ NIK KHAIRUL ANIZA | ||
GOAL 3 – PN NURUNNUHA MOHD NAWAWI | ||
GOAL 4 – EN ENGKU SYUBLI IBRAHIM BIN ENGKU SAFRUDIN | ||
GOAL 5 – KJ JUREANOR BINTI MAT JUSOH | ||
GOAL 6 – EN MUKHAIRI BIN ISMAIL | ||
GOAL 7 – DR ROSHAINI BINTI MAT DAN @ MUDA | ||
2. MORTALITY & MORBIDITY AUDIT | DR ANAS BIN ALWI | |
3. KLINIKAL AUDIT | POMR-KJ NIK KHAIRUL ANIZA BT NIK ABDULLAH | |
SSI-KJ NIK KHAIRUL ANIZA BT NIK ABDULLAH | ||
4. UKKP | DR NORAIN BT BAHORI | |
EN ROSDI B MD FAUZI | ||
5. RENAL REGISTRY | EN KAMAL BARSHAH B AHMAD | |
6. CANCER REGISTRY | KJ RABIHAH BT MOHAMAD | |
KAWALAN INFEKSI | 1. AMR (ANTIMICROBIAL RESISTANCE) | AHMAD FIKHRI B MOHD |
2. INFECTION PREVENTION AND CONTROL | DR WAN MUHAMMAD HAFIZUDDIN | |
3. PENJAGAAN LUKA | DR NOR AIN BINTI BAHORI | |
4. SURVELAN & AUDIT | POINT PREVALENCE SURVEY-KJ NOOR ASHIKIN BT MOHD DIN | |
HCAI / MDRO / MRSA / CRE / CVC CARE BUNDLE -JT FARA IDAYU BT IBRAHIM | ||
CARTA ORGANISASI UNIT
POLISI HAK PESAKIT DAN KELUARGA TUMPAT
REFERENCE_MANUAL_FOR_PROCEDURE_DOCUMENTATION_CODING_ACCORDING_TO_ICD-9-CM2021
MSQH Performance Indicators – 6th Edition Complete Set of Performance Indicators pdf
Performance Verification Form (PVF) & Performance Audit Report (PAR)
HPIA Technical Specifications 2023